Jak vybrat tu „nej“ knihu? Rady a tipy od čtenářů

Jak vybrat tu „nej“ knihu? Rady a tipy od čtenářů

Březen se vždy oslavoval jako měsíc knihy, čtení a čtenářů. I v dnešní době se k tomu svátku hlásí mnoho knihkupectví, knihoven nebo různých organizací podporujících čtenářství. Dalo by se říct, že dnešní trh je knihami doslova zavalen a výběr z nich není někdy vůbec lehký. Máme pro vás několik tipů, které ho mohou usnadnit.

Možná tu situaci znáte, probíráte se na internetu nově vydanými knížkami a z nepřeberného množství titulů a autorů se vám zatočí hlava. Pokud si nejdete vybírat cíleně, ale jen s tím, že byste si rádi něco dobrého přečetli, může to skončit tak, že si nakonec nevyberete nic. Pokud nevíte, na co se zaměřit, zkuste některý z tipů níže – zaměřili jsme se u nich však i na možná úskalí.

1. ANOTACE od nakladatele

Jako první vás určitě zaujme krátká anotace, kterou nakladatelé vybavují vydané knihy. Podle anotace se však dozvíte jen to, o čem kniha pojednává, jaké je její téma, příběh, a případně zpracování. O kvalitě díla vám toho už moc neřekne, protože to ani není její účel. Anotace je navíc marketingový text, který má za účel knihu prodat. Někdy proto může vyvolat falešné naděje a zklamání, pokud knížka nenaplní vaše představy, které jste si na jejím základě udělali.

2. RECENZE na internetu

Další možností, jak si knihu proklepnout, jsou určitě různé recenze, které najdete na internetu, ale třeba i v tištěných médiích. I k nim je třeba přistupovat obezřetně. Recenze literárního kritika může dílo „shodit“, ale váš oblíbený bloger jej bude vyzdvihovat. Co s tím? Přečtěte si určitě více textů a pak se sami rozhodněte, zda dáte knížce šanci. Někteří čtenáři se dokonce recenzím před čtení knihy cíleně vyhýbají, aby nebyli zaujatí.

3. ZÁJMOVÉ SKUPINY a stránky

V zájmových skupinách na Facebooku, u knižních blogerů na Instagramu nebo na webech věnovaných čtení a čtenářství můžete najít mnoho zajímavých tipů na to, co si přečíst. Výhodou sociálních sítí je, že se můžete hned zapojit do diskuse a přečíst si spoustu názorů od různých lidí na jednom místě. Probírají se zde nejen bestsellery, které pravděpodobně vaší pozornosti neuniknou, ale i knihy, na něž byste možná jen tak nenarazili.

4. OCENĚNÍ a různé žebříčky

V České republice a ve světe existuje mnoho literárních anket, cen a žebříčků, které se zaměřují na oceňování knih a vydavatelských počinů. Můžete je sledovat, procházet, inspirovat se a najít tak zajímavé tituly, žánry nebo autory. Opět zde není záruka, že právě vás oceněná kniha zaujme, ale je to určitě dobrý způsob, jak získat přehled o kvalitní literatuře.

5. DOPORUČENÍ od knihkupectví

Na stránkách oblíbeného knihkupectví najdete obvykle nějakou kategorii věnovanou právě knižním tipům, top žebříčkům nejprodávanějších knih, čtenářským recenzím a podobně. Za pozornost stojí také videotipy – knižní trailery. Probádejte stránky svého knihkupce, a pokud budete chtít poradit s výběrem, neváhejte napsat třeba do chatu, který mnohé weby nabízejí. Odborníci vám určitě pomohou vybrat tu „nej“ knihu právě pro vás.

6. OBLÍBENÝ AUTOR nebo ŽÁNR

Výběr podle oblíbeného autora je do určité míry sázka na jistotu. Určitě ale sami víte, že ne každá kniha od vašeho oblíbeného spisovatele je stejně dobrá. Existují autoři s typickým stylem psaní, který můžete rozpoznat v každém díle, ale i tací, jejichž příběhy a zpracování tématu jsou pokaždé jiné. Podle preferovaného žánru se vybírá hůře z toho důvodu, že nabídka je opravdu široká. Nicméně jako první vodítko vám pomůže už jen to, že víte, jestli si právě chcete přečíst napínavý thriller nebo román z červené knihovny.

7. OBÁLKA a počet stránek

Na závěr jsme si nechali dvě kritéria, která spolu sice tolik nesouvisejí, ale jsou tak jako tak pozoruhodná. Hodně čtenářů se při výběru knihy nechá na první dobrou zlákat obálkou a až poté se zajímají o samotné téma nebo příběh. Obálka je proto stejně jako anotace důležitým nástrojem knižního marketingu. Pokud se za ní pak ukrývá to, po čem vaše čtenářská duše touží, je to ideální situace. Počet stránek může být pak při koupi knihy také rozhodující. Jsou čtenáři, kteří milují tlusté bichle a doslova je vyhledávají, ale i ti, které právě vysoký počet stran odradí.

A jak si vybíráte knihy vy?

Objednejte si dávku čtiva v knihkupectví Kanzelsberger a vyzvedněte si vybrané knihy u nás!

Text a foto ©crestyl

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..